Η παλέτα της διατροφής | Cretan Food News
Πέμπτη, 21 Σεπτεμβρίου 2017

Η παλέτα της διατροφής

Η παλέτα της διατροφής

CFN

Φυτοχημικά: χρωματιστά και ωφέλιμα.Τις τελευταίες δεκαετίες, οι επιστήμονες ανακάλυψαν κι άλλους λόγους (εκτός από τις βιταμίνες και τις ίνες) για να εντάξουμε στη διατροφή μας περισσότερα φρούτα και λαχανικά: τα φυτοχημικά

«Ως φυτοχημικά ορίζονται πλέον ορισμένα μη θρεπτικά συστατικά των φυτών και των φρούτων τα οποία συντελούν στην προστασία των φυτών από ορισμένες ασθένειες και γενικά από επιβλαβείς εξωτερικούς παράγοντες, καθώς επίσης δίνουν άρωμα και χρώμα στα φυτά». Ως σήμερα έχουν ανακαλυφθεί περισσότερα από 900 διαφορετικά φυτοχημικά, ενώ οι επιστήμονες εξακολουθούν να ανακαλύπτουν νέα. Έχει υπολογιστεί πως σε ένα μόνο ισοδύναμο λαχανικών περιέχονται πάνω από 100 διαφορετικά φυτοχημικά.
Όλα τα φυτά περιέχουν φυτοχημικά που παρέχουν προστασία από μια σειρά κινδύνων, όπως τις επιβλαβείς ακτίνες UV,τα αντιοξειδωτικά θεωρείται ότι προστατεύουν από καρδιοπάθειες, καρκίνο, αλτσχάιμερ κι άλλες πάθήσεις, ενώ άλλα φυτοχημικά ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα. «Το συναρπαστικό της υπόθεσης είναι το ότι η φύση φαίνεται πως έχει ένα τρόπο να τονίζει αυτά τα ωφέλιμα συστατικά, δίνοντάς τους χρώμα που επιτρέπει να τα εντοπίζει κανείς με μια ματιά».
Η ανθοκυάνη δίνει στα βατόμουρα το μπλε τους χρώμα και βοηθάει στη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου. Οι ντομάτες είναι ένα άλλο παράδειγμα, καθώς περιέχουν σημαντικές ποσότητες λυκοπενίου, ενός φυτοχημικού, που βοηθάει στην πρόληψη ορισμένων μορφών καρκίνου.

Κόκκινο
Οι κόκκινες τροφές, όπως οι ντομάτες, το καρπούζι και οι κόκκινες πιπεριές, περιέχουν λυκοπένιο, ένα φυτοχημικό που μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη του καρκίνου του προστάτη και  του μαστού.

Πορτοκαλί
Η α- και β-καροτίνη δίνουν στις τροφές, όπως τα καρότα και τις γλυκοπατάτες, το πορτοκαλί τους χρώμα. Το σώμα μετατρέπει αυτές τις ουσίες στην ενεργή μορφή της βιταμίνης Α, που διατηρεί υγιή τα μάτια, τα κόκκαλα και το ανοσοποιητικό σύστημα. (Άλλες πορτοκαλί τροφές: Πορτοκάλι, Βερίκοκο,  Πεπόνι, Μάνγκο, Γλυκοπατάτα, Καρότο, Κολοκύθα)

Κίτρινο & Πράσινο (φυλλώδη)
Πολλά κίτρινα και πράσινα λαχανικά είναι καλές πηγές λουτεΐνης και ζεαξανθίνης, φυτοχημικών που προλαμβάνουν τον εκφυλισμό της ωχράς κηλίδας, πάθησης που βάλλει τα μάτια σε μεγαλύτερες ηλικίες. Έρευνες, μάλιστα, σχετίζουν τη λουτεΐνη με τη μείωση του ενδεχομένου εμφάνισης αθηροσκλήρωσης. Στο σπανάκι, τον κόλιανδρο και το λάχανο, η χρωστικότητά τους καλύπτεται από το πράσινο χρώμα της χλωροφύλλης Τα φυλλώδη πράσινα λαχανικά είναι επίσης πλούσια σε β-καροτίνη. (Άλλα κίτρινα και πράσινα λαχανικά: Αγκινάρα, Καλαμπόκι, Μαρούλι, Φασόλια, Λάχανο)

Πράσινα (σταυρανθή)
Τα σταυρανθή λαχανικά, όπως το μπρόκολο και το κατσαρό λάχανο, παρέχουν τις ενώσεις ισοθειοκυάνιο και ινδόλες, οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν να προλάβουν τον καρκίνο με επάνω η παραγωγή των ενζύμων που καθαρίζουν τις τοξίνες από το σώμα. (Άλλες πράσινες τροφές: Μπρόκολα, Λαχανάκια Βρυξελλών, Κουνουπίδι, Λάχανο)

Μπλε και Μωβ 
Φρούτα και λαχανικά χρώματος μπλε, μωβ και σκούρου κόκκινου βρίθουν ανθοκυάνης και προανθοκυάνης, καθώς και αντιοξειδωτικών που σχετίζονται με την υγεία της καρδιάς και τη λειτουργία του εγκεφάλου. (Μπλε, μωβ και κόκκινες τροφές: Μούρα, Βατόμουρα,Ρόδια, Μελιτζάνα, Δαμάσκηνο, Σταφύλια, Φράουλες,Κεράσια Κόκκινα Ραδίκια) Οι φράουλες και τα κεράσια, συγκεκριμένα, εμπεριέχουν μεταξύ άλλων και το ελλαγικό οξύ, σημαντικό αντικαρκινικό στοιχείο.

Λευκό/ Πράσινο 
Το βρίσκουμε στα κρεμμύδια, στο σκόρδο, το σέλινο, τα αχλάδια, το λευκό κρασί, τα αντίδια και την πρασουλίδα. Τα τρόφιμα αυτά περιέχουν φλαβονοειδή που προστατεύουν τις κυτταρικές μεμβράνες. Συγκεκριμένα το κρεμμύδι έχει κι ένα έντονο ροζ χρώμα που οφείλεται στην φυσική του χρωστική κουερσιτίνη, η οποία προστατεύει τα φωτοσυνθετικά του τμήματα από την οξείδωση. Αυτή πέρα από ισχυρή αντιοξειδωτική, πρωταγωνιστεί και σε πολλές αντικαρκινικές μελέτες, ενώ έχει βρεθεί ότι μπορεί να αναστείλει την ανάπτυξη καρκίνου του μαστού σε πειραματόζωα. Παράλληλα θεωρείται και ισχυρό αντι-ισταμινικό.